قیام قبل از قائم عج
تعادل در امور چه حوزه اجتماعی و چه فردی مهمترین رکن زندگی بشری است و ادیان برای همین اصل انسانها را به جاده مذهب هدایت میکنند تا از افراط وتفریط وسقوط در دره هلاکت نجات بخشند .
اسلام هم متعادلترین دین است طبق :
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللّهُ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ {البقرة/143}
و اوامر ثقلین بهترین شیوه برای ماندن در جاده تعادل است :
فالراغب عنكم مارق و اللازم لكم لاحق و المقصر عنكم زاهق و الحق معكم.. البلد الامین
امام هم خودش متعادل وعادل است هم مزاجش و هم مرزها را بخوبی میشناسد مثلا مرز بین شجاعت وحماقت که اکثر ما ها دچار تندروی وکندروی هستیم .
روايات نهي از قیام قبل از ظهور قائم عج :
روایت اول در کتاب کافی : علي، عن أبيه، عن حماد بن عيسى، عن ربعي رفعه عن علي عن حماد بن عيسى، عن ربعي رفعه، عن علي بن الحسين (عليه السلام) قال: والله لا يخرج أحد منا قبل خروج القائم إلا كان مثله كمثل فرخ طار من وكره قبل أن يستوي جناحاه فأخذه الصبيان فعبثوا به.
سوگند به خدا قبل از قیام قائم(عج) هیچ یک از ما قیام نکند، مگر این که مثال او، همچون مثال جوجه ای است که قبل از استوار شدن و محکم گشتن پرهایش از لانه اش بیرون آید و پرواز کند، کودکان آن را می گیرند و با آن بازی می نمایند
روایت دوم از غیبت نعمانی - حدثنا محمد بن همام قال: حدثنا جعفر بن محمد بن مالك قال: حدثني أحمد بن علي الجعفي، عن محمد بن المثني الحضرمي، عن أبيه، عن عثمان بن زيد عن جابر، عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر(عليهما السلام) قال: " مثل خروج القائم منا أهل البيت كخروج رسول الله(صلى الله عليه وآله)، ومثل من خرج منا أهل البيت قبل قيام القائم مثل فرخ طار فوقع من وكره فتلا عبت به الصبيان ".
روایت سوم از مقدمه صحیفه سجادیه بسند صحیح : حدثنا السيد الاجل الدين بهاء الشرف ابوالحسن محمد ابن الحسن ابن احمد ابن على ابن محمد ابن عمر ابن يحيى العلوى الحسينى رحمه الله قال: اخبرنا الشيخ السعيد ابوعبدالله: محمد ابن احمد ابن شهريار الخازن لخزانة مولانا امير المؤمنين على ابن ابيطالب عليه السلام في شهر ربيع الاول من سنة ست عشرة وخمسمائة
قرائة عليه وانا اسمع قال: سمعتها على الشيخ الصدوق ابى منصور: محمد ابن محمد ابن احمد ابن عبدالعزيز العكبرى المعدل رحمه الله عن ابى المفضل: محمد ابن عبد الله ابن المطلب الشيبانى قال: حدثنا الشريف أبو عبدالله: جعفر ابن محمد ابن جعفر ابن الحسن ابن جعفر ابن الحسن ابن الحسن ابن امير المؤمنين علي ابن ابى طالب عليهم السلام قال: حدثنا عبدالله ابن عمر ابن خطاب الزيات سنة خمس وستين ومائتين قال: حدثنى خالى: على ابن النعمان الاعلم قال: حدثنى عمير ابن متوكل الثقفى البلخى عن ابيه متوكل ابن هرون
قال: لقيت يحيى ابن زيد ابن علي عليه السلام وهو متوجه إلى خراسان بعد قتل ابيه فسلمت عليه فقال لى: من اين اقبلت؟ قلت من الحج، فسالنى عن اهله وبنى عمه بالمدينة واحفى السؤال عن جعفر ابن محمد عليه السلام فاخبرته بخبره وخبرهم وحزنهم على ابيه زيد ابن علي عليه السلام فقال لى: قد كان عمى محمد ابن على عليه
السلام اشار على ابى بترك الخروج وعرفه إن هو خرج وفارق المدينة ما يكون اليه مصير امره فهل لقيت ابن عمى جعفر ابن محمد عليه السلام؟ قلت: نعم قال فهل سمعته يذكر شيئا من امرى؟ قلت: نعم، قال: بم ذكرنى؟ خبرنى، قلت: جعلت فداك ما احب ان استقبلك بما سمعته منه، فقال: ابا الموت تخوفنى هات ما سمعته، فقلت: سمعته يقول: انك تقتل وتصلب كما قتل ابوك وصلب، فتغير وجهه وقال: يمحو الله ما يشاء ويثبت وعنده ام الكتاب، يا متوكل ان الله عزوجل ايد هذا الامر بنا وجعل لنا العلم والسيف فجمعا لنا وخص بنو عمنا بالعلم وحده فقلت جعلت فداك اني رايت الناس إلى ابن عمك جعفر عليه السلام اميل منهم اليك والى ابيك، فقال ان عمى محمد ابن على وابنه جعفرا عليهما السلام دعوا الناس إلى الحيوة ونحن دعوناهم إلى الموت، فقلت: يا ابن رسول الله اهم اعلم ام انتم؟ فاطرق إلى الارض مليا ثم رفع رأسه وقال: كلنا له علم غير انهم يعلمون كلما نعلم ولا نعلم كلما يعلمون، ثم قال لى: اكتبت من ابن عمى شيئا؟.....
قال: ثم قال ابوعبدالله عليه السلام: ما خرج ولا يخرج منا أهل البيت إلى قيام قائمنا احد ليدفع ظلما او ينعش حقا الا اصطلمته البلية وكان قيامه زيادة في مكروهنا وشيعتنا
كسى از ما اهل بیت براى دفع ظلمى یا گرفتن حقى قبل از قیام قائم ما، قیام نكرده و نمىكند، مگر به مصیبت و بلیّه دچار مىشود و قیامش سبب ازدیاد كراهت و رنج ما و شیعیان ما مىشود.
همچنین اخبر موید و شواهد بر نهی از خروج قبل از ظهور :
13 ـ باب حكم الخروج بالسيف قبل قيام القائم (عليه السلام)
((19964)) 1 ـ محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن صفوان بن يحيى، عن عيص بن القاسم قال: سمعت أبا عبدالله (عليه السلام) يقول: عليكم بتقوى الله وحده لا شريك له وانظروا لانفسكم، فوالله إن الرجل ليكون له الغنم فيها الراعي، فاذا وجد رجلا هو أعلم بغنمه من الذي هو فيها يخرجه ويجيء بذلك الرجل الذي هو أعلم بغنمه من الذي كان فيها، والله لو كانت لاحدكم نفسان يقاتل بواحدة يجرب بها ثم كانت الاخرى باقية تعمل على ما قد استبان لها، ولكن له نفس واحدة إذا ذهبت فقد والله ذهبت التوبة فأنتم أحق أن تختاروا لانفسكم، إن أتاكم آت منا فانظروا على اي شيء تخرجون، ولا تقولوا: خرج زيد، فإنّ زيداً كان عالما وكان صدوقا ولم يدعكم إلى نفسه، وإنما دعاكم إلى الرضا من آل محمد (صلى الله عليه وآله) ولو ظهر لوفى بما دعاكم إليه إنما خرج إلى سلطان
مجتمع لينقضه، فالخارج منا اليوم إلى اي شيء يدعوكم إلى الرضا من آل محمد (عليه السلام) فنحن نشهدكم انا لسنا نرضى به وهو يعصينا اليوم وليس معه أحد، وهو إذا كانت الرايات والالوية أجدر أن لا يسمع منا إلا من اجتمعت بنو فاطمة معه، فوالله ما صاحبكم إلا من اجتمعوا عليه إذا كان رجب فاقبلوا على اسم الله، وإن أحببتم أن تتأخروا إلى شعبان فلا ضير، وإن أحببتم أن تصوموا في أهاليكم فلعل ذلك يكون أقوى لكم، وكفاكم بالسفياني علامة.
عيص بن قاسم مىگويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:بر شما باد تقواى خدايى كه يكى است و انبازى ندارد،و خويش را بپاييد كه بخدا سوگند مردى از شما كه رمۀ گوسفندى دارد و براى آنها چوپانى داناتر به وضع گوسفندان از او بيايد،آن چوپان نخستين را بيرون كند و اين مرد داناتر به گلۀ او را به جاى او بگمارد. بخدا سوگند اگر براى يك نفر از شما دو جان بود كه با يكى از آنها برد مىكرديد و تجربه مىآموختيد و ديگرى به جاى مىماند و با آن بدان چه براى او آشكار شده بود كار مىكرد[چه خوب بود]،ولى يك جان بيشتر نيست،و چون آن يك جان بيرون رود بخدا سوگند فرصت توبه از دست خواهد رفت،پس شما خود بهتر مىتوانيد براى خويش گزينش كنيد.اگر فردى از خاندان ما سوى شما آمد بنگريد بر چه اساس و هدفى آهنگ شورش مىكنيد.نگوييد زيد خروج كرد[پس براى ما اين كار نيز رواست]چه،زيد مردى دانشمند و راستگوى بود و شما را به سوى خويش نمىخواند بلكه شما را به رضاى آل محمد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم فرا مىخواند،پس اگر پيروز شده بود بيقين شما را به همان كسى كه بدو دعوت كرده بود مىرساند،و جز اين نبود كه او بر حكومتى شوريد كه كاملا آمادۀ دفاع بود و مىخواست آن را در هم بكوبد.ولى آن كس كه امروز خروج مىكند شما را به چه چيز مىخواند؟به همان رضاى آل محمد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم؟كه ما شما را گواه مىگيريم كه به چنين كسى راضى نيستيم و او امروز كه كسى با وى نيست،نافرمانى ما مىكند و هنگامى كه پرچمها و درفشها را پشت سر خويش ببيند،به نشنيده گرفتن سخن ما سزاوارتر خواهد بود،مگر كسى كه همۀ فرزندان فاطمه پيرامون او گرد آيند.بخدا سوگند آن را كه شما مىخواهيد كسى نيست مگر شخصى كه همۀ بنى فاطمه پيرامون او گرد آيند.همين كه ماه رجب شد به نام خداى عزّ و جلّ روى آوريد و اگر خواستيد تا ماه شعبان هم عقب بيندازيد زيانى نيست،و اگر بخواهيد ماه رمضان هم فريضۀ روزه را در ميان خانوادۀ خود بگيريد شايد اين كار موجب نيروى بيشترى براى شما گردد و همان خروج سفيانى شما را بس.
((19978)) 15 ـ محمد بن الحسين الرضي الموسوي في (نهج البلاغة) عن امير المؤمنين (عليه السلام) انه قال في خطبة له: الزموا الارض، واصبروا على البلاء، ولا تحركوا بأيديكم وسيوفكم في هوى السنتكم، ولا
تستعجلوا بما لم يعجل الله لكم، فإنه من مات منكم على فراشه وهو على معرفة حق ربه وحق رسوله واهل بيته مات شهيدا، ووقع اجره على الله، واستوجب ثواب ما نوى من صالح عمله، وقامت النية مقام اصلاته بسيفه، فإنّ لكل شيء مدة وأجلاً..
بر جاى خود باشيد (و بدون اجازه دست به نبرد نزنيد). در برابر مشكلات و بلاها شكيبا باشيد، دست و شمشيرهاى خود را در طريق هواى نفس و آنچه بر زبانتان جارى مى شود به كار نگيريد و نسبت به آنچه خداوند تعجيل آن را لازم ندانسته شتاب نكنيد، زيرا آن كس از شما كه در بستر خويش بميرد ولى معرفت پروردگار خود و رسول او و اهل بيتش را به طور شايسته داشته باشد، شهيد از دنيا رفته است، پاداش او بر خداست و ثواب اعمال صالحى را كه قصد آن را داشته مى برد و نيتش جاى ضربات شمشيرش را مى گيرد (بدانيد) هر كارى، وقتى دارد و سرآمدى.
((19980)) 17 ـ إبراهيم بن محمد بن سعيد الثقفي في (كتاب الغارات) عن إسماعيل بن أبان، عن عبد الغفار بن القاسم، عن المنصور بن عمرو، عن زر بن حبيش، عن أمير المؤمنين (عليه السلام) وعن أحمد بن عمران بن محمد بن أبي ليلى، عن أبيه، عن ابن أبي ليلى، عن المنهال بن عمرو، عن زر بن حبيش قال: خطب علي (عليه السلام) بالنهروان ـ إلى أن قام ـ فقام رجل فقال: يا أمير المؤمنين حدثنا عن الفتن، فقال: إن الفتنة إذا أقبلت شبهت، ـ ثم ذكر الفتن بعده إلى أن قال ـ فقام رجل فقال: يا أمير المؤمنين ما نصنع في ذلك الزمان؟ قال: انظروا أهل بيت نبيكم فإن لبدوا فالبدوا، وإن استصرخوكم فانصروهم تؤجروا، ولاتستبقوهم فتصرعكم البلية، ثم ذكر حصول الفرج بخروج صاحب الامر (عليه السلام).
أقول: تقدم ما يدل على ذلك
به خدا سوگند اگر جمع شما را بپراكنند و هر يك از شما را در زير سنگى پنهان سازند، خداوند شما را گرد مىآورد تا در بدترين روزهايشان شرنگ انتقام به كامشان بچكانيد.
آگاه باشيد كه پس از من گروههايى چند پديد آيند و در هم آميزند،در حالى كه به سوى يك قبله نماز مىگزارند و حج و عمرۀ خويش يكسان به جاى مىآورند،ولى دلهايشان با هم يكى نيست و هر كس را رأيى و راهى ديگر است.
آنگاه انگشتان در هم كرد و بايستاد.
مردى از جاى بر خاست و گفت:يا امير المؤمنين اين به چه معنى است؟
گفت:يعنى اين،آن را مىكشد و آن اين را.مردمى نادان،نه چراغ هدايتى فرا راه خود دارند و نه پرچمى افراشته كه بدان راه جويند.ما خاندان پيامبر از اين ورطه بركناريم زيرا نه خود بدان پيوستهايم و نه ديگران را به آن فرا مىخوانيم.مردى از جاى بر خاست و گفت:يا امير المؤمنين،در چنين روزگارى چه بايدمان كرد؟ گفت:به خاندان پيامبر خود بنگريد،اگر در خانه نشستهاند در خانه بنشينيد و اگر شما را به يارى خواندهاند ياريشان كنيد،تا پاداش يابيد.ولى بر آنان پيشى مگيريد تا گرفتار بلا نشويد.
يكى ديگر بر خاست و گفت:يا امير المؤمنين،از آن پس چه خواهد شد؟
گفت:خداوند به وسيلۀ مردى از ما،خاندان پيامبر،فتنه را مىشكافد،آنسان كه پوست را بر تن كسى كه به شكنجه در چرم گاوش گرفتهاند مىشكافند.پدرم فداى آن فرزند بهترين كنيزان باد كه به خواريشان افكند و جام لبريز شوكران مرگ به كامشان مىريزد و جز زخم شمشير برّان عطايشان ندهد.آرى هشت ماه تيغ آخته بر روى شانه دارد و كشتار كند.قريش در آن روز آرزو كند كه اى كاش مىتوانست دنيا را و هر چه در آن هست بدهد و كوتاه زمانى،به قدر دوشيدن گوسپندى يا كشتن شترى،مرا ببيند،تا پارهاى از آنچه از آن زمان خواسته بودم و در دادن آن امساك مىكرد،اكنون تدارك كند و من بپذيرم.قريش چون شمشير جانشكار او بيند،گويد:اگر اين مرد سرفراز از فرزندان فاطمه باشد،بر ما خواهد بخشود،زيرا خداوندش بر بنى اميّه مسلط ساخته كه«اينان لعنتشدگانند هر،جا يافته شوند بايد دستگير گردند و به سختى كشته شوند.اين است سنت خداوندى كه در ميان پيشينيان نيز بود و در سنت خداى تغييرى نخواهى يافت
غيبت نعمانى: ابن عقدة، عن بعض رجاله، عن علي بن عمارة، عن محمد بن سنان عن أبي الجارود، عن أبي جعفر عليه السلام قال: قلت له عليه السلام: أوصني فقال: اوصيك بتقوى الله وأن تلزم بيتك، وتقعد في دهمك هؤلاء الناس وإياك والخوارج منا فانهم ليسوا على شئ ولا إلى شئ. واعلم أن لبني امية ملكا لايستطيع الناس أن تردعه وأن لاهل الحق دولة إذا جاءت ولاها الله لمن يشاء منا أهل البيت من أدركها منكم كان عندنا في السنام الاعلى، وإن قبضه الله قبل ذلك خار له. واعلم أنه لا تقوم عصابة تدفع ضيما أو تعز دينا إلا صرعتهم البلية حتى تقوم عصابة شهدوا بدرا مع رسول الله، لا يوارى قتيلهم، ولا يرفع صريعهم، ولا يداوى جريحهم، قلت من هم ؟ قال: الملائكة
ابوجارود میگوید: از امام باقر علیهالسلام تقاضای وصیت نمودم. حضرت فرمود: سفارش میکنم تو را به تقوای الهی، و این که در خانه بمانی و در سر و صدای این مردم خانه نشین باشی، و دوری کنی از خروج کنندههای ما؛ چرا که آنان چیزی نیستند و به سوی هدف درستی نمیروند و بدان که بنیامیه حکومتی دارند که مردم نمیتوانند از آن جلوگیری کنند، و اهل حق دولتی دارند که هرگاه نوبت آن برسد، خداوند به هر کدام از ما اهلبیت بخواهد، عطا خواهد نمود. هر کدام از شما آن زمان را درک کند، با ما در جایگاه بالا و مقام رفیع خواهد بود، و اگر پیش از آن که آن را درک کند، از دنیا برود، خداوند آن را برایش اختیار نموده است. و بدان قیام نمیکند گروهی برای دفع ظلم با عزیز نمودن دین، مگر این که گرفتار مرگ و بلاها میشوند، تا این که گروهی قیام کنند که در بدر با رسول خدا صلی الله علیه و آله بودهاند؛ آنها کشته شدههایشان را دفن نمینمایند و بر زمین افتادههایشان را بلند نمیکنند و مجروحانشان را مداوا نمینمایند.
ابوجارود میگوید که پرسیدم: اینها کیانند؟ فرمود: فرشتگان. مکتب اهلبیت علیهمالسلام مکتبی است الهی که ریشه و اساس آن از وحی است و تأمین کنندهی سعادت پیروان و دوستان و ارادتمندانش میباشد، از این رو پیغمبر عظیمالشأن اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «تا زمانی که در مسیر اهلبیت من باشید، هلاک نمیشوید و آسیبی به شما نخواهد رسید و همواره بر حق خواهید بود، زیرا حق با آنان است.» در این وصیت میبینیم که چگونه دوستانشان را متوجه مسایل حال و آینده میکنند و با راهنماییهای دوستانه و منطقی، راه حق و حقیقت را روشن مینمایند. همچنین گمراه و منحرف را معرفی میکنند، تا پیروانشان هوشیار باشند و فریب حکام جور و ستم را نخورند. آری؛ این وظیفهی امام بر حق و جانشین راستین پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله است
به تشابه کلمات فتصرعكم البلية در حدیث امام علی و کلمات صرعتهم البلیه در حدیث امام باقر ع توجه کنید . یعنی در صورت قیام دچار بلا میشوید ... درحالیکه طبق اخبار دیگر انسان میتواند با نشستن در خانه ثواب شهید ببرد :
حدَّثنا أبي ـ رضي اللّه عنه ـ قال: حدَّثنا سعد بن عبد اللّه قال: حدَّثني محمّد ابن عيسى بن عبيد اليقطيني، عن القاسم بن يحيى، عن جدِّه الحسن بن راشد، عن أبي بصير؛ ومحمّد بن مسلم، عن أبي عبد اللّه _ عليه السلام _ قال: «حدَّثني أبي، عن جدِّي، عن آبائي _ عليهم السلام _ : علّم أصحابه في مجلس واحد أربعمائة باب ممّا يصلح للمسلم في دينه ودنياه، قال _ عليه السلام _ : ... انْتَظِرُوا الفَرَجَ ولا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ، فإنَّ أحبَّ الاَعَمالِ إلى اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ انْتِظَارُ الفَرَجِ، مَا دَامَ عَلَيْهِ العَبْدُ المُوَمِنُ ... والمُنْتَظِرُ لاَمْرِنَا كَالمُشحِّطُ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّهِ
.الخصال
منتظر امر ما مانند شهید است ..
اکمال الدین : الشيباني، عن الاسدي، عن سهل، عن عبد العظيم الحسني، عن أبي جعفر الثاني، عن آبائه، عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: للقائم منا غيبة أمدها طويل كأني بالشيعة يجولون جولان النعم في غيبته يطلبون المرعى فلا يجدونه ألا فمن ثبت منهم على دينه لم يقس قلبه لطول أمد غيبة إمامه فهو معي في درجتي يوم القيامة
منتظر واقعی هم درجه مولا ع در قیامت است .
ثم قال عليه السلام: إن القائم منا إذا قام لم يكن لاحد في عنقه بيعة فلذلك
تخفى ولادته ويغيب شخصه.
((19966)) 3 ـ وعن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن عثمان بن عيسى الكلابي (واقفی ثم صار امامی)، عن بكر بن محمد، عن سدير بن حكيم الصيرفي (ثقه ظاهرا) قال: قال أبو عبدالله (عليه السلام): يا سدير ألزم بيتك، وكن حلسا من أحلاسه، واسكن ما سكن الليل والنهار، فاذا بلغك أن السفياني قد خرج فارحل إلينا ولو على رجلك.موثق
اي سدير! در خانه بنشين و به زندگي بچسب. آرامش داشته باش تا آن هنگام که شب و روز آرام هستند، اما هنگامي که خبر رسيد که سفياني خروج کرده به سوي ما بيا، اگرچه با پاي پياده باشد»
امام صادق(ع) به یکی از شاگردانش به نام سدیر فرمود: «الزم بیتک و کن حلسا من احلاسه، واسکن ما سکن اللیل و النهار فاذا بلغک ان السفیانی قد خرج فارحل الینا ولو علی رجلک» ملازم خانه ات باش، و همانند فرشی از فرش های خانه ات در خانه بمان، و مادامی که شب و روز ساکن است (و صیحه مخصوص آسمانی را نشنیده ای) ساکن باش، ولی هنگامی که خبر به تو رسد که سفیانی خروج نموده، به سوی ما بیا هرچند با پای پیاده باشد. شیخ کلینی، روضة الکافی
مقبوله عمر بن حنظله قال : سمعت اباعبدالله (ع) يقول : "خمس علامات قبل قيام القائم : الصيحة والسفياني و الخسف و قتل نفس الزكية و اليماني . فقلت : جعلت فداك ان خرج احد من اهل بيتك قبل هذه العلامات انخرج معه ؟ قال : لا." عمر بن حنظله روايت مي كند كه امام جعفر صادق (ع) فرمود: پنج علامت قبل از قيام قائم وجود دارد: صيحه [ نداي آسماني ] و سفياني [ خروج سفياني ] و فرورفتن به زمين [ فرورفتن لشكر سفياني به زمين در محلي به اسم بيدا] و كشته شدن نفس زكيه [ شخصي به اسم نفس زكيه و يا انسان باتقوايي كه داراي نفس تزكيه شده است ] و يماني [ خروج يماني ]. عرض كردم : فدايت گردم اگر يكي از اهل بيت شما قبل از اين علامتها خروج نمود آيا با وي خروج كنيم ؟ حضرت فرمود: نه ."
در آخر كتاب سرائر از كتاب احمد بن محمد بن سيار (ابي عبدالله سياري) روايت نموده كه وي از مردي نقل نموده كه گفت : در نزد امام صادق (ع) سخن از كسي رفت كه از آل محمد(ص) خروج مي نمايد. حضرت فرمود:
پيوسته من و شيعيانم بر خير هستيم تا هنگامي كه شورشگري از آل محمد خروج نمايد. چقدر دوست دارم شورشگري از آل محمد قيام كند و من خرجي زن و بچه و عائله او را بپردازم
سر: أبو عبد الله السياري، عن رجل من أصحابه قال: ذكر بين يدي أبي عبد الله عليه السلام من خرج من آل محمد فقال عليه السلام: لا أزال وشيعتي بخير ما خرج الخارجي من آل محمد، ولوددت أن الخارجي من آل محمد خرج، وعلي نفقة عياله
الکتاب : مستطرفات السرائر فيما استطرفه من كتاب السيارى. ابن ادريس الحلي
والسند ضعيف مضافا الي الارسال . فعن النجاشي ان السياري ضعيف فاسد المذهب، مجفو الرواية، كثير المراسيل . و عن ابن الغضائري انه ضعيف متهالك غال منحرف ...
اين روايت گذشته از اينكه مرسل است و راوي اصلي شناخته شده اي ندارد، سند آن ضعيف است ; زيرا طبق آنچه نجاشي گفته : سياري فردي است از جهت روايت ضعيف و فاسد المذهب . روايتهاي او دور انداخته مي شود و بيشتر روايتهاي منقول از وي مرسل است، و ابن غضائري درباره وي گفته : او در نقل روايت، ضعيف، شخصي عجول، رويگردان از حق، غلو كننده و منحرف است .
الكليني، عن محمد بن الحسن، وعلي بن محمد بن بندار، عن إبراهيم بن إسحاق، عن عبد الله بن حماد الأنصاري، عن سدير الصيرفي قال: دخلت على أبي عبد الله عليه السلام فقلت له: والله ما يسعك القعود، فقال ولم يا سدير ؟ قلت: لكثرة مواليك وشيعتك وأنصارك، والله لو كان لأمير المؤمنين عليه السلام مالك من الشيعة والأنصار والموالي ما طمع فيه تيم ولا عدي، فقال: يا سدير وكم عسى أن يكونوا ؟ قلت: مائة ألف قال: مائة ألف ؟ قلت: نعم ومائتي ألف. قال: مائتي ألف ؟ قلت: نعم ونصف الدنيا. قال: فسكت عنى ثم قال: يخف عليك أن تبلغ معنا إلى ينبع قلت: نعم، فأمر بحمار وبغل أن يسرجا، فبادرت فركبت الحمار فقال: يا سدير أترى أن تؤثرني بالحمار ؟ قلت: البغل أزين وأنبل، قال: الحمار أرفق بي. فنزلت
فركب الحمار فركبت البغل فمضينا فحانت الصلاة، فقال: يا سدير انزل بنا نصلي ثم قال: هذه أرض سبخة لا تجوز الصلاة فيها، فسرنا حتى صرنا إلى أرض حمراء ونظر إلى غلام يرعى جداء فقال. والله يا سدير لو كان لي شيعة بعدد هذه الجداء ما وسعني القعود، ونزلنا وصلينا، فلما فرغنا من الصلاة عطفت على الجداء فعددتها فإذا هي سبعة عشر
در كتاب كافي روایتی ضعیف از سدير صيرفي روايت شده كه گفت : بر امام صادق (ع) وارد شده و به آن حضرت عرض كردم : به خدا سوگند نشستن براي شما روا نيست . حضرت فرمود: چرا اي سدير؟ گفتم : به خاطر اطرافيان و پيروان و ياوراني كه داريد، به خدا سوگند اگر اميرالمؤمنين به اندازه شما اطرافي و پيرو و ياور داشت قبايل تيم وعدي [ قبيله ابوبكر و عمر] در خلافت وي طمع نمي ورزيدند.
حضرت فرمود: تعداد آنان چه اندازه مي تواند باشد؟ گفتم : صدهزار. حضرت فرمود: صدهزار؟ گفتم : بلي، و بلكه دويست هزار. حضرت فرمود: دويست هزار؟ گفتم : بلي، و بلكه نصف دنيا.
حضرت ساكت شد و پس از لحظه اي فرمود: آيا مي تواني همراه ما به (ينبع) (محلي در نزديكي مدينه) بيايي ؟ عرض كردم : بلي . حضرت دستور فرمود الاغ و استري را زين كردند، من سبقت گرفته و بر الاغ سوار شدم، حضرت فرمود: اي سدير، آيا مي شود الاغ را به من بدهي ؟ عرض كردم : استر زيباتر و قويتر است . حضرت فرمود: اما الاغ براي من راحت تر است . پس من از الاغ پياده شدم و سوار استر شدم و آن حضرت بر الاغ سوار گرديد و به اتفاق از شهر خارج شديم . هنگام نماز شد، حضرت فرمود: اي سدير، پياده شو نماز بخوانيم، پس فرمود: نه اين زمين
---
شوره زار است و نماز در آن جايز نيست، راه را ادامه داديم تا به زميني كه خاك آن قرمز بود رسيديم . حضرت به پسربچه اي كه چند بزغاله را مي چرانيد نگاه كرد و فرمود: "لو كان لي شيعة بعدد هذه الجداء ما وسعني العقود - اگر من به اندازه اين بزغاله ها شيعه داشتم سكوت و نشستن برايم جايز نبود."
آنگاه از مركب پياده شديم و نماز خوانديم، هنگامي كه از نماز فارغ شديم به بزغاله ها توجه نموده و آنها را شمارش كردم، ديدم تعدادشان هفده رأس است .
(إبراهيم) بن إسحاق أبواسحاق الاحمري النهاوندي كان ضعيفا " في حديثه متهما " في دينه وفي مذهبه ارتفاع وامره مختلط لا اعمل على شئ مما يرويه، وقد ضعفه الشيخ (ره) في الفهرست.
الخامس: إن إجراء الحدود يلازم مسألة القضاء في كثير من مواردها، لأنّها قد يكون في حقوق الناس كحد القذف والسرقة، وما يكون من حقوق الله كحدّ الزنا وشبهه قد يحتاج إلى إثباته عند القاضي، ومن البعيد جدّاً أن يطالب من القاضي إثبات الحق دون إجرائه، لأنّ الأوّل مقدمة للثاني ولا فائدة في المقدمة بدون ذيها.
ويؤيده أيضاً ما ذكره المفيد(قدس سره) وهو في حكم رواية مرسلة قال في المقنعة فأمّا إقامة الحدود فهو إلى سلطان الإسلام المنصوب من قبل الله وهم أئمّة الهدى من آل محمد(صلى الله عليه وآله)
---
1. مباني تكملة المنهاج ، ج 1 ، ص 224.
2. وسائل الشيعة، ج 18، الباب 28 من أبواب مقدمات الحدود، ح 1.
[ 437 ]
ومن نصبوه لذلك من الأُمراء والحكام (الحديث)(1).
ولكن مع ذلك كله قد يعارض ما ذكر بما رواه مرسلاً في دعائم الإسلام عن الصادق(عليه السلام)قال: «لا يصلح الحكم ولا الحدود ولا الجمعة إلاّ بإمام»(2) بناء على أن المراد بالإمام فيه، هو الإمام المعصوم(عليه السلام).
ويرد عليه: تارة بضعف سنده بالارسال (وما روايته عن الأشعيثيات فهو غير ثابت، مضافاً إلى أنّ الإشكال فيه أكثر، لعدم ثبوت اعتبار نفس الكتاب)، واُخرى بضعف دلالته لأنّ المراد من الإمام فيه، يمكن أن يكون معناً عاماً يشمل الفقيه، كما يشهد له ذكره بصورة النكرة، ويؤيده ذكر الحكم إلى القضاء فيه، بل وصلاة الجمعة مع العلم بأنّ القضاء والحكم لا ينحصر في الإمام المعصوم(عليه السلام) بل وصلاة الجمعة أيضاً، سلمنا لكن أدلة الولاية تدل على قيام الفقيه مقام الإمام المعصوم(عليه السلام)في أمثال ذلك، والله العالم.
ويؤيده أيضاً ما ذكره المفيد (قدس سره) وهو في حكم رواية مرسلة، قال في المقنعة : فأما إقامة الحدود فهو إلى سلطان الإسلام المنصوب من قبل الله وهم أئمّة الهدى من آل محمّد (صلى الله عليه وآله) ومن نصبوه لذلك من الأمراء والحكّام (الحديث)(1).
ولكنّ مع ذلك كلّه قد يعارض ما ذكر بما رواه مرسلاً في دعائم الإسلام عن الصادق (عليه السلام) قال : لايصلح الحكم ولا الحدود ولا الجمعة إلاّ بإمام(2) بناءً على أن المراد بالإمام، فيه، هو الإمام المعصوم (عليه السلام)
8 - و في المستدرك عن الجعفريات بسنده، عن جعفربن محمد، عن أبيه، عن جده علي بن الحسين، عن أبيه أن عليا(ع) قال : "لا يصلح الحكم ولا الحدود و لا الجمعة الا بامام ." و رواه في الدعائم عنه (ع) مثله و فيه : "بامام عدل ."(4)
ودر منابع عامه :
الدجال إلا سيجد من يبايعه
26655- يخرج الدجال من أرض يقال لها خراسان يتبعه قوم كأن وجوههم المجان المطرقة (ابن جرير فى تهذيبه عن أبى بكر)
أخرجه أيضًا : الترمذى (4/509 رقم 2237) وقال : حسن غريب . وابن ماجه (2/1353 ، رقم 4072) ، والحاكم (4/573 ، رقم 8608) وقال : صحيح الإسناد . والضياء (1/116 ، رقم 33) والديلمى (5/512 ، رقم 8926) .
26656- يخرج الدجال من قبل أصبهان (الطبرانى عن عمران بن حصين)
أخرجه الطبرانى (18/154 ، رقم 338) .
26657- يخرج الدجال من يهودية أصبهان حتى يأتى الكوفة فيلحقه قوم من المدينة وقوم من الطور وقوم من ذى يمن وقوم من قزوين قيل يا رسول الله وما قزوين قال قوم يكونون بآخرة يخرجون من الدنيا زهدا فيها يرد الله بهم قوما من الكفر إلى الإيمان (الخطيب فى فضائل قزوين ، والرافعى عن ابن عباس)
1796 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمِ الطَّائِفِيُّ، عَنِ الْحَجَّاجِ بْنِ فُرَافِصَةَ، عَنْ مَكْحُولٍ، قَالَ: قَالَ أَعْرَابِيٌّ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَتَى السَّاعَةُ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ، وَلَكِنَّ أَشْرَاطَهَا تَقَارُبُ الْأَسْوَاقِ، وَمَطَرٌ وَلَا نَبَاتَ، وَظُهُورُ الْغِيبَةِ، وَظُهُورُ أَوْلَادِ الْغَيَّةِ، وَالتَّعْظِيمُ لِرَبِّ الْمَالِ، وَعُلُوُّ أَصْوَاتِ الْفُسَّاقِ فِي الْمَسَاجِدِ، وَظُهُورُ أَهْلِ الْمُنْكَرِ عَلَى أَهْلِ الْمَعْرُوفِ، فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَلْيَرُغْ بِدِينِهِ، وَلْيَكُنْ حِلْسًا مِنْ أَحْلَاسِ بَيْتِهِ»
الكتاب: كتاب الفتن
المؤلف: أبو عبد الله نعيم بن حماد بن معاوية بن الحارث الخزاعي المروزي (المتوفى: 228هـ)
المحقق: سمير أمين الزهيري
الناشر: مكتبة التوحيد - القاهرة
الطبعة: الأولى، 1412
756 - حدثنا أبو جعفر محمد بن عبيد الله الديناري قال : حدثنا علي بن حرب ، قال : حدثنا هارون بن عمران ، قال : حدثنا جعفر بن برقان ، قال : حدثني بعض ، أصحابنا أن رجلا ، من حمير كان يتعلم القرآن عند ابن مسعود ، فقال له نفر من قريش : لو أنك لم تعلم القرآن حتى تعرف ، فذكر ذلك الحميري لابن مسعود ، فقال : « بل فتعلمه ، فإنك اليوم في قوم كثير فقهاؤهم ، قليل خطباؤهم ، كثير معطوهم ، قليل سؤالهم يحفظون العهود ، ولا يضيعون الحدود ، والعمل فيه قائد للهوى ، ويوشك أن يأتي عليكم زمان قليل فقهاؤه ، كثير خطباؤه ، كثير سؤاله قليل معطوه ، يحفظون الحروف ويضيعون الحدود والهوى فيه قائد للعمل . قال الحميري : وليأتين علينا زمان يكون فيه الهوى قائدا للعمل ؟ قال ابن مسعود : نعم قال : فمتى ذلك الزمان ؟ قال : إذا أميتت الصلاة ، وشيد البنيان ، وظهرت الأيمان ، واستخف بالأمانة ، وقبلت الرشا فالنجاة النجاة قال : فأفعل ماذا ؟ قال : تكف لسانك ، وتكون حلسا من أحلاس بيتك قال : فإن لم أترك قال : تسأل دينك ومالك فاحرز دينك وابذل مالك قال : فإن لم أترك قال : تسأل دينك ودمك فاحرز دينك وابذل دمك قال : قتلتني يا ابن مسعود قال : هو القتل أو النار قال : فمن خير الناس في ذلك الزمان ؟ قال : غني مستخف قال : فمن شر الناس في ذلك الزمان ؟ قال : الراكب الموضع المستقع »
751 - حَدَّثَنِي أَبُو صَالِحٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ , قَالَ: حَدَّثَنَا سَعْدَانُ بْنُ يَزِيدَ , قَالَ: حَدَّثَنَا سَنَدُ بْنُ دَاوُدَ , قَالَ: حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ , عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ , أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْيَمَنِ أَتَى ابْنَ مَسْعُودٍ فَقَالَ: عَلِّمْنِي الْقُرْآنَ , فَأَمَرَهُ أَنْ يَرْجِعَ إِلَيْهِ , فَمَرَّ بِقَوْمٍ سَمِعُوا كَلَامَهُ , فَقَالُوا: لَوْ أَنَّ هَذَا تَعَلَّمَ الْكَلَامَ , فَذَكَرَ ذَلِكَ لِابْنِ مَسْعُودٍ , فَقَالَ ابنُ مَسْعُودٍ: " إِنَّكَ فِي زَمَانٍ كَثِيرٌ فُقَهَاؤُهُ , قَلِيلٌ خُطَبَاؤُهُ , كَثِيرٌ مُعْطُوهُ قَلِيلٌ سُؤَّالُهُ , الْعَمَلُ فِيهِ قَائِدٌ لِلْهَوَى , وَيُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ عَلَيْكَ زَمَانٌ كَثِيرٌ خُطَبَاؤُهُ , قَلِيلٌ فُقَهَاؤُهُ , قَلِيلٌ مُعْطُوهُ , كَثِيرٌ سُؤَّالُهُ , الْهَوَى فِيهِ قَائِدٌ لِلْعَمَلِ , فَإِذَا رَأَيْتَهُمْ شَرَّفُوا الْبِنَاءَ , وَجَارُوا فِي الْحُكْمِ , وَقَبِلُوا الرُّشَا , فَالنَّجَاةَ النَّجَاةَ قَالَ: فَمَاذَا يُنْجِينِي يَا ابْنَ مَسْعُودٍ؟ قَالَ: تَأْخُذُ حِلْسًا مِنْ أَحْلَاسِ بَيْتِكَ فَتَلْبَسْهُ , وَتَكُفُّ لِسَانَكَ وَيَدَكَ قَالَ: فَإِنْ لَمْ أُتْرَكْ قَالَ: وَمَا أُرَاكَ تَتْرَكُ , فَإِنْ طَلَبُوا دَمَكَ وَدِينَكَ فَابْذُلْ دَمَكَ , وَاحْرُزْ دِينَكَ " قَالَ الْيَمَانِيُّ: قُتِلْتُ وَرَبِّ الْكَعْبَةِ , قَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ: هِيَ هِيَ أَوِ النَّارُ , هِيَ هِيَ أَوِ النَّارُ "
الكتاب : الإبانة الكبرى لابن بطة
المؤلف : ابن بطة العكبري
40273- عن واصل مولى ابن عيينة قال : دفع إلى يحيى بن عقيل صحيفة فقال هذه خطبة عبد الله بن مسعود أنبئت أنه كان يقولها فى كل عشية خميس لأصحابه فيها أنه سيأتى على الناس زمان تمات فيه الصلاة ويشرف فيه البنيان ويكثر فيه الحلف والتلاعن ويفشوا فيه الرشا والزنا وتباع الآخرة بالدنيا فإذا رأيت ذلك فالنجا النجا قيل وكيف النجا قال حلسا من أحلاس بيتك وكف لسانك ويدك (ابن أبى الدنيا فى العزلة)
نظیر همین جمله در اخبار شیعه امده است : قال حلسا من أحلاس بيتك وكف لسانك ... یا سدیر الزم بیتک ...
اکمال الدین : ابن الوليد، عن الصفار، عن البرقي، عن أبيه، عن المغيرة، عن المفضل بن صالح، عن جابر، عن أبي جعفر عليه السلام أنه قال: يأتي على الناس زمان يغيب عنهم إمامهم، فيا طوبى للثابتين على أمرنا في ذلك الزمان، إن أدنى ما يكون لهم من الثواب أن يناديهم الباري عزوجل: عبادي آمنتم بسري، وصدقتم بغيبي، فأبشروا بحسن الثواب مني، فأنتم عبادي وإمائي حقا، منكم أتقبل وعنكم أعفو، ولكم أغفر، وبكم أسقي عبادي الغيث، وأدفع عنهم البلاء، ولولاكم لانزلت عليهم عذابي. قال جابر: فقلت: يا ابن رسول الله فما أفضل ما يستعمله المؤمن في ذلك الزمان ؟ قال: حفظ اللسان ولزوم البيت
اما تحلیل عقلی قضیه :
همانطور که ایات وروایات قبل از سقیفه گفته اند که ثقلین مایه نجات بشریت است اما بعد از سقیفه و کربلا و غیبت امام اخر ع اوضاع فرق کرد واسلام کلا تحریف شد و دسترسی بشر به ترجمان وشریک قران محدود گشت و فرق مختلف تشکیل و تفاسیر مختلفی از ایات بروز نمود چرا که ناسخ و منسوخ قران عثمان قاطی است بر خلاف مصحف مولا ع که بترتیب نزول است . امام معصوم بعنوان واسطه بین سنن و ایات ثابت الهی و شرایط متغیر در ازمنه مختلف است . بعبارت دیگر در زمان غیبت معصوم ، بشر دچار افراط یا تفریط میگردد چون امام معتدل ترین افراد است و مفید ترین تفسیر را از ایات ثابت قران مخصوصا متشابهات یا منسوخات با توجه به متغیرات زمانش ارائه میدهد ولی در عصر غیبت فقط ما دسترسی به ایات ثابت قران داریم و نمیتوانیم اقتضائات زمان و مشکلات متغیردر ازمنه مختلف را از ایات ثابت قران استخراج کنیم بهمین دلیل در ایات و روایات موکدا لزوم وجود امامی که مترجم و مفسر قران باشد برای هدایت بشریت لازم شمرده شده است
محمد بن علي بن الحسين ، بإسناده عن سليمان بن داود المنقري ، عن حفص بن غياث ، قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) من يقيم الحدود ؟ السلطان ؟ أو القاضي ؟ فقال : إقامة الحدود إلى من إليه الحكم .
ورواه الشيخ بإسناده عن سليمان بن داود مثله .
از امام علیه السلام سوال شد حدود را چه کسی اقامه می کند؟ فرمودند که اقامه حدود بر عهده کسی است که حکم می کند
بزبان دیگر امام صادق ع میخواهند بگویند که فقط امام معصوم اهلیت اقامه حدود را دارد و این مطلب از اخبار دیگر بدست می اید :
وعن عدة من أصحابنا ، عن سهل بن زياد ، عن محمد بن عيسى ، عن أبي عبدالله المؤمن ، عن ابن مسكان ، عن سليمان بن خالد ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) ، قال : اتقوا الحكومة ، فان الحكومة إنما هي للإمام العالم بالقضاء ، العادل في المسلمين لنبي ، أو وصي نبي .
ورواه الصدوق بإسناده عن سليمان بن خالد . وسائل الشیعه
البته این موضوع نافی تعطیل احکام در زمان غیبت نیست ولی در احکام خشن که با خون وعرض مردم سر وکار دارد باید تامل کرد .
همچنانکه جهاد ابتدائی باذن معصوم است :
محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن علي بن النعمان، عن سويد القلاء، عن بشير ، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: قلت له: إني رأيت في المنام أني قلت لك إن القتال مع غير الامام المفترض طاعته حرام مثل الميتة والدم ولحم الخنزير، فقلت لي: نعم هو كذلك، فقال أبو عبدالله (عليه السلام): هو كذلك هو كذلك.
وعن محمد بن الحسن الطائي، عمن ذكره، عن علي بن النعمان، عن سويد القلاء، عن بشير الدهان مثله
وعنه، عن أبيه، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: لقى عباد البصري (1) علي بن الحسين (عليه السلام) في طريق مكة، فقال له: يا على بن الحسين تركت الجهاد وصعوبته، وأقبلت على الحج ولينه، إن الله عزّ وجلّ يقول: (ان الله اشترى من المؤمنين أنفسهم وأموالهم بأن لهم الجنة يقاتلون في سبيل الله) (2) الاية فقال علي بن الحسين (صلوات الله عليه): أتم الاية فقال (التائبون العابدون) الآية، فقال علي بن الحسين (عليه السلام): إذا رأينا هؤلاء الذين هذه صفتهم فالجهاد معهم أفضل من الحج.
انه لایقتل غیر المقاتل
امیرالمؤمنین على)ع( خطاب به »معقل بن قیس« یکى از فرماندهان سپاهش، هنگامى که او را با سه هزار نفر در مقدمه سپاه خود براى نبرد به شام فرستاد، این گونه مىفرماید: »لاتقاتلن الا من قاتلک«; جز با کسى که با تو مىجنگد، جنگ مکن )نهج البلاغه، نامه 12).
وکان عهد الى اُمرائه فى فتح مکة ان لایقاتلوا الا من قاتلهم« )البدایة و النهایة: 279/4
مرحوم کلینى روایتى را از امام صادق)ع( در کافى نقل مىکند که پیامبر )ص( از قتال با زنان و کودکان نهى کرده است مگر اینکه مقاتل باشند: »نهى عن قتال النساء و الولدان فى دار الحرب الا ان یقاتِلوا فان قاتَلَت ایضاً فامسک عنها ما امکنک« )الکلینى، 30/5 :1413).
وَ لَا أَطْوِيَ دُونَكُمْ أَمْراً إِلَّا فِي حُكْمٍ .نامه 50 نهج البلاغه
و كارى را بى مشورت شما نكنم، جز اجراى حكم خدا را. چون احکام الهی را فقط ثقل ثانی تشخیص میدهد نه دیگران . خطرات قضاوت وفتوا دادن بدون شناخت ناسخ ومنسوخ قران را مکرر در روایات فریقین اوردیم .
همچنین روایت : اقامة الحدود الی من الیه الحکم هم ناظر بهمین مهم است که اقامه حدود الهی هم بر عهده امام معصوم است .
و درکافی و... حديثى از امام صادق(عليه السلام) آمده است: «إِذَا کَانَ الْحَاکِمُ يَقُولُ لِمَنْ عَنْ يَمِينِهِ وَلِمَنْ عَنْ يَسَارِهِ مَا تَرَى مَا تَقُولُ فَعَلَى ذَلِکَ لَعْنَةُ اللهِ وَالْمَلاَئِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ أَلاَّ يَقُومُ مِنْ مَجْلِسِهِ وَتُجْلِسُهُمْ مَکَانَهُ
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «عبّاد بصری در راه مکّه با امام سجّاد (علیه السلام) دیدار و به او عرض کرد: «ای علیّبنحسین! جهاد و سختی آن را رها کردی و به حج و نرمی آن روی آوردهای، همانا خدای عزّوجلّ میفرماید: انَّ اللهَ اشْتَرَی مِنَ المُؤْمِنِینَ انفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم ... علیّبنحسین (علیه السلام) فرمود: «آیه را کامل کن! و سپس فرمود: التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ ... الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللهِ وَ بَشِّرِ المُؤْمِنِینَ؛ اگر افرادی را که چنین صفاتی دارند ببینیم (پیدا کنیم)، جهاد با آنان از حج بهتر است».
وبهمین علت هم مولا علی ع در هیچیک از جنگهای خلفا شرکت نکرد .
وظیفه امام اباد کردن دین ودنیای مردم است ... ربنا اتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخره حسنه ...
امام منجی عج بحکم ال داود حکم میکند بدون نیاز به شاهد وبینه حتی پیامبرص وعلی ع هم شاهد میخواستند !!!
وعن محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن محمد ابن سنان ، عن أبان ، قال : سمعت أبا عبدالله ( عليه السلام ) يقول : لا
تذهب الدنيا حتى يخرج رجل مني ، يحكم بحكومة آل داود ، ولا يسأل بينة ، يعطي كل نفس حقها .
بنابر این فقط در حکومت قائم عج هست که زمین در سایه عدالت اباد میشود.