حدیث طیر به روایت حاکم
بسم الله الرحمن الرحیم
انک لا تهدی من احببت ... والله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم
قال الحاکم النیشابوری فی المستدرک:
حدثنی ابو علی حافظ انبانا ابوعبدالله محمد بن احمد بن ایوب الصفار و حمدبن یوسف بن یعقوب الزیات قالا ثنا محمد بن احمد بن عیاض بن ابی طیبه ثنا یحیی بن حسان عن سلیمان بن بلال عن یحیی بن سعیدعن انس بن مالک قال کنت اخدم رسول الله(ص) فقدم لرسول الله فرخ مشوی فقال اللهم ایتنی باحب خلقک الیک یاکل معی هذاالطایر قال فقلت اللهم اجعله رجلا من انصار فجاء علی (رض) فقلت ان رسول الله علی حاجة ثم جاء فقال ص افتح فدخل فقال رسول الله(ص) ما حملک علی ما صنعت فقلت یا رسول الله سمعت دعاک و احببت ان یکون رجلا من قومی فقال رسول الله ان الرجل قد یحب قومه ... هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین ولم یخرجاه و قد رواه عن انس جماعة من اصحابه زیادة علی ثلثین نفسا. ثم صحت الروایة عن علی و ابی سعید خدری و سفینه...
عبد الوهاب بن علی سبکی در طبقات شافعیه در ترجمه حاکم گفته حکم بوضع حدیث طیر قوی نیست . بغیر از انس بن مالک حدیث طیر را علی(ع) و ابن عباس و ابو سعید خدری و سفینه و ابوطفیل عامربن واثله و سعد ابی وقاص و عمربن العاص و یعلی بن مرة روایت کر ده اند.
ابن حجر در کتاب منح مکیه شرح قصیده همزة گفته این حدیث موضوع نیست و هر کس چنین گفته باطل گفته است .
ابن الجوزی که بعضی از احادیث بخاری و مسلم را در الموضوعات آورده این حدیث را در الموضوعات ذکر نکرده.
حتی ذهبی متعصب که همواره سعی در مخدوش کردن فضایل امیرالمؤمنین دارددر میزان الاعتدال اعتراف میکند که جمیع رجال این حدیث شریف که حاکم از آنها روایت کرده ثقه و معتمد هستند مگر یکنفر که من ابتدا اورا متهم بوضع حدیث طیر کردم لکن بعدا برایم ظاهر شد که بدرستیکه او صدوق است !! (محمد ابن احمد ابن عياض بن ابي طيبه المصري عن يحي بن حسان فذكر حديث الطير و قال الحاكم هذا علي شرط البخاري و مسلم قلت الكل ثقاة الا هذا فانه اتهمته به ثم ظهر لي انه صدوق روي عنه الطبراني و علي بن محمد الواعظ محمدبن جعفر الرافقي وحميدبن يونس الزيات و عدة يروي عن حرملة و طبقته و يكني ابا علا ثه مات في السنةاحدا و تسعين و مأتين وكان رأسا في الفرايض و قد روي ايضا عن مكي بن عبدالله الرعيني و محمدبن سلمه المرادي و عبد الله بن يحيي بن معبدصاحب ابن لهيعه )
حالا بخوان وتعجب کن زیرا هر کس حکم بوضع این حدیث کرده از جناب ذهبی در تلخیص مستدرک آورده چرا که ذهبی از علمای بزرگ رجال است و تا کسی پیدا شود و اشتباه وی را تصحیح کند سالها طول میکشد و چه بسیار کسانی که بواسطه خطای این آقا گمراه میشوند برای همین قرآن کریم میفرماید:
فويل لهم مما كتبت ايديهم یا حدیث اذا فسدالعالم فسد العالم
بنابراین اگر بتوان این حدیث صحیح معتبر را به اقصی نقاط عالم معرفی کرد همچنانکه حکم بوضع آن پخش شده کار بسیار بزرگی کر ده ایم.. ابن حجر در فتح الباری شرح صحیح بخاری در خصوص مناقب علی(ع) آورده که نسایی در خصایص فضایل علی(ع) را با اسانید جیاد(محکم) آورده ..همچنین در ذکر حدیث طیر در لسان المیزان گفته که برای این حدیث طریقی ذکر شده که بزاز ابو یعلی وسدی واز همه احسن طریق نسایی است.
اما احاديثي كه ايي حديث شريف را تقويت ميكنند:
أخرج الترمذي و حاكم عن بريدة قال أحب النساء الي رسول الله (ص) فاطمة و من الرجال علي (ع)
ابن حجر عسقلاني در فتح الباري شرح صحيح البخاري ميگويد أخرج احمد و ابو داوود و النسايي بسند صحيح عن نعمان بشير كه روزي عايشه با صداي بلند به خاتم النبيين (ص) اعتراض ميكرد بخدا قسم دانستم كه علي از پدرم ابوبكر نزد تو محبوبتر است.
بخاري و مسلم و ترمذي و نسايي وابن ماجه واحمد حنبل از يحي بن آدم از اسراييل بن يونس از جدش ابواسحاق سبيعي از حبش بن جناده نقل كرده اند كه رسول أكرم (ص) فرمودند :
علي مني وانا منه لا يودي عني الا انا او علي البته بخاري و مسلم فقط آورده اند علي مني وانا منه وبقيه حديث سانسور شده است ولي رجال حديث همگي از رجال بخاري و مسلم هستند كه در صحيحين از آنها روايت شده است. اين حديث بسيار پر معني است و در جريان ابلاغ سوره توبه بوسيله علي (ع) نقل شده و متضمن بزرگترين فضايل براي عليست چراكه ابتدا حضرت رسول (ص) به ابوبكر گفتند كه اين سوره را بر اهل مكه ابلاغ كن كه هنوز دور نشده بود جبرييل امين بر پيامبر نازل شد وگفت كه "" خودت پيغمبر يا رجل منك (از خودت است) بايد سوره را ابلاغ كند"" كه حضرت علي را دنبال ابوبكر فرستادند و علي دستور پيغمبر را به ابوبكر گفت و ابوبكر برگشت و علي سوره برا ئت را ابلاغ كرد. خواننده منصف بنگرد كه اين عمل نبي مكرم(ص) چه غوغايي بپا كرده است . جواب كساني كه ميگويند علي بچه !! بود وابوبكر پير.
یریدون لیطفؤا نورالله با فواههم والله متم نوره ولو کره الکا فرون...ولو کره المشرکون
البته من وقت تایپ ندارم وگرنه یکسری نوشته جات دارم که اگر خدا بخواهد بتدریج منتشر خواهم کرد
وما توفیقی الا بالله